Scroll to top

Skapa företags nytta med Instagram highlights

Vill du skapa ett mervärde med de bilder och videos du redan laddat upp med Instagram stories på din företagssida? Med hjälp av Instagram highlights- funktionen tillåter den dig att visa ditt innehåll som dina besökare kan gå tillbaka och titta på även fast 24 timmar redan passerat, bra va? Här nedan följer steg för steg hur du kan utnyttja denna funktion på din Instagram profil för att höja ditt värde till dina följare.

Hur skapar jag mina höjdpunkter ”Instagram highlights” i ett album?

Skapa highligts-albumDu kan skapa dina album direkt när du publicerat ditt innehåll i stories eller via din företagsprofil. För er som inte tidigare har skapat album visas cirklarna med grå färg i din profil.

För att skapa ett album från stories till din företagsprofil trycker du på + tecknet under avsnittet ”Nyhet” som du kan hitta under din profil. Därifrån kan du välja de bilder du vill inkludera i ditt album OBS välj bara de bilder du vill ha med kanske vill du sortera dina händelser efter dina kategorier av produkter, tjänster som du erbjuder eller något annat fyndigt, tryck sedan nästa.

Vill du skapa dina highlights-arkiv direkt med det innehåll som rullar på stories just nu besöker du din story och väljer ”Markera höjdpunkt” med hjärtat som finns tillgängligt längst ner till höger om din skärm, lägg därefter till ett nytt album eller lägg till bilden du just markerat till ett redan befintligt album.

 

Beskriv ditt album med ett relevant och passande namn

Ge ditt album ett beskrivande namn, du kan skriva en titel på max 16 tecken, använder du dock alla tecken så kommer namnet på din profil klippas av (Inte så snyggt) så använd med fördel korta beskrivningar som beskriver ditt album som du vill skapa. Exempelvis promotar du kläder kanske du väljer att dela in dina produkter i kategorier såsom, Linnen, klänningar, byxor medans du som äger och driver ett hotell vill använda dig av andra kategorier såsom rum, personal, evenemang eller du som äger och driver ett företag som erbjuder tjänster skulle kunna döpa och kategorisera in dina tjänster som blir lättillgängliga för de som följer ditt företag på instagram men som också visar nya följare vad ni erbjuder för tjänster utan att behöva besöka hemsidan. Med andra ord använd dessa album till en utsträckt högerhand som förstärker det erbjudande du just erbjuder.

Givetvis kan du kan lägga till fler album på samma sätt som ovan, de fyra senast skapade albumen kommer placeras synligt längst fram och vill man se fler album drar man sitt finger till höger för att se de övriga albumen som skapats i din profil. Därför är det viktigt att du redan innan funderar ut en strategi för de ämnen du valt att lyfta upp i dina höjdpunkter, det viktigaste ska naturligtvis alltid vara först.

Så byter ut din bakgrundsbild till ditt album

Byt ut din bakgrundsbild till dina höjdpunkterDen första bilden som du skapar eller lägger till i ditt album är också den som syns i fronten på din profil i standardläge, vill du förbättra layouten på den bild som finns nu kan du välja att redigera omslagsbilden genom att dra och zooma men du kan också byta ut nuvarande bild genom att ladda upp en anpassad bild via ditt bibliotek som du tidigare skapat men inte valt att lägga ut i stories. För att göra detta väljer du redigera höjdpunkt, redigera omslag och klickar på den ikon som visar en ”bildikon” sen är det bara att ladda upp bilden och klicka klar så har du bytt ut din omslagsbild som pryder din profil. Kanske vill du skapa ikon bakgrunder som förstärker namnet på ditt album, använda samma layout som du använder i din varumärkesprofil eller helt enkelt vill lyfta fram en mer framträdande profilbild som lockar besökarna att klicka på ditt album.

Vill du ta bort eller lägga till ett eller flera inlägg från dina höjdpunkter?

Lägg till flera bilder i ditt highlight albumLika enkelt som det går att lägga till en bild i ditt album lika enkelt är det att att plocka bort bilder du inte längre vill ska vara i ditt album. Önskar du lägga till mer innehåll i ditt album, väljer du den höjdpunkt du vill redigerar sedan trycker du på de 3 punkter som du hittar längst ned, gå sedan till arkivet och välj de bilder eller videos du önskar lägga till, spara och Voila nu har du lagt till de bilder i ditt album som du tidigare valde ut.

Önskar du ta bort enskilda bilder från ditt album väljer du ut den höjdpunkt du vill redigera sedan trycker du på de 3 punkter som du hittar längst ned och bockar ur de bilder eller videos du inte längre vill visa i ditt album alternativt så väljer du att radera höjdpunkter en efter en. Svårare än så är det inte.

 

 

Fler kreativa sätt att använda Instagrams höjdpunkter i din profil

  • Dra nytta av dina länkar du lägger till i dina stories om du vill skapa stories som länkar direkt till din hemsida. (tillgängligt för alla företag med över 10 000 följare).
  • Skapa dina höjdpunkter som är specifikt utformade efter dina råd & tips.
  • Dela bakom kulisserna på ditt företag.
  • Använd dessa album till att promota ditt webinarium,pod eller event.
  • Skapa ett unikt album för varje produkt eller tjänst som du erbjuder.
  • Skapa ett album med nyheter som du uppdaterar med branschnyheter eller annan värdefull information som din målgrupp är intresserad av att veta mer om.
  • Promota din IGTV-kanal med hjälp av instagrams höjdpunkter. Läs mer här hur du på ett kreativt sätt utökar din synbarhet som företag med din egen IGTV-kanal.

Related posts