Scroll to top

Vaska guld och skapa rätt innehåll!

Planera din SEO-strategi med hjälp av long-tail terms och förbered dig på att hitta en guldgruva som hjälper dig att ta reda på vad dina potentiella kunder faktiskt letar efter.

Vad är Long-tail terms?

Det är sökord som består av längre meningar, 3-4 ord. Dessa sökord har också har relativt låg söktrafik men de är ord som också är exakta och beskriver precis det du säljer eller erbjuder. Genom att studera ”Search demand curve” kan man konstatera att vanliga generella headterms söks ofta på men konverterar dåligt eftersom dom oftast befinner sig tidigare i en beslutsprocess medan långa specifika sökord tar dig närmare mot ett köpbeslut.

 Vad lär vi oss från detta?

Headterms är fortfarande viktigt men mer specifika long-tail terms har en avgörande roll i jakten på att attrahera och locka in rätt konverterande trafik till din hemsida. Long-tailterms är din guldgruva för att skapa relevant information för att ha möjligheten att möta er målgrupps frågeställningar vart dem än befinner sig i sin köpcykel med informativa artiklar och sidor. Ingen rocket science direkt!

Frågetecken?

Säg att du erbjuder olika upplevelser på din hemsida för dina kunder att uppleva. Sökordet ”Upplevelser” som är en s.k. headterms har 10tn-100tn avg. månatliga sökningar med hög konkurrens. Ordet beskriver inte en specifik upplevelse eller samband.

Blir du dock mer specifik med ett sökord som ex. ”upplevelser för hela familjen” får du nu ett long-tail sökord som har 10-100 tn avg. månatliga sökningar. Dvs ett mer specifikt sökord där fler besökare som söker efter ”upplevelser för hela familjen” är redo att upptäcka vad ni erbjuder för upplevelser som passar en hel familj.

Fler fördelar med riktade long-tail terms är:

  • Du skickar riktad trafik till din webbplats och ökar chansen till konvertering.
  • Du har lättare att ranka mot längre sökordstermer än generella headterms som oftast är väldigt konkurrensutsatta.
  • Betald annonsering blir billigare eftersom konkurrenskraftiga sökord tenderar att ha hög kostnad per klick.

Såhär går du tillväga för att hitta dina long-tail terms

Steg 1

Använd Google keywordplanner. Ett kraftfullt gratis verktyg som hjälper dig att hitta sökord som söks frekvent på nätet. Säg att du vill söka efter long-tail terms för sökordet ”Upplevelser” Skriver du in ”Upplevelser” och klickar dig vidare på ”sökords förslag”

Efter att du klickat dig vidare kommer du få en lista presenterad för dig med olika sökords idéer liknande den nedan. Här får du nu plocka ut relevanta sökord förknippat med det du erbjuder. Välj ut de sökord som har hög efterfrågan eftersom du senare kommer att ha nytta av dessa till att bygga längre och mer specifika variationer av sökordet i nästa steg.

Steg 2

Välj ut relevanta sökord från resultatet du nu fått. Skapa en lista med de ord du väljer ut och skriv senare in dem i Google keywordplanner igen för att få ut fler förslag av sökords idéer relaterat till dina sökord som du just klistrade in.

Kan du hitta fler relevanta Long-tail terms förknippat med just det du erbjuder? Spara de som är relevanta till din verksamhet och addera de sökord du hittar till din lista. Dela in sökorden i olika kategorier från transaktionssökningar, navigationssökningar, produkttypsökningar, inspiration/informationssökningar, varumärke mm. För enkel hantering av dina sökord till framtida innehållsstrategi och planering för webb och sociala medier.

 Steg 3

Gå till brottsplatsen och upptäck liknande sökningar i serpen finns det något vi missat eller kan vi vidareutveckla något? Här nedan ser jag ”Roliga saker man kan göra med familjen” och ”Äventyr för familjen” som troligen skulle vara bra long-tail terms att använda sig av och skriva informativa artiklar eller skapa målgruppsanpassad sida på webben.

Och om du återigen googlar efter ”Roliga saker man kan göra med familjen” får du nu helt andra relaterade sökningar till detta sökord du just skrev in. Upprepa processen tills du själv känner dig nöjd med de resultat du fått och glöm inte lägga till dem i din lista.

Steg 4

Skapa en lista med specifika sökord kombinerat med olika typer av navigationssökningar. Kombinera dessa meningar med 3 eller 4 ord. Använd dig av keywordmixer för att få fram flera kombinationer av meningar automatiskt redo för dig att klistra in och följa upp efterfrågan i keywordplanner.  Hur många olika kombinationer kan du hitta?

Ex.

Transaktion       Headterms        Navigation

Köpa                   Upplevelser      Göteborg

Boka                   Aktiviteter         Sverige

Online                Semester           Stockholm

Steg 5

Nyttja Google search concole, har du turen att du kopplat din hemsida till detta verktyg kan du även här hitta sökord och kanske en säck full med innehållsidéer till din marknadsföring. Om du vill se specifika sökord som besökare söker efter för att hitta din webbplats klickar du dig in på Google search concole och väljer Söktrafik och sedan Sökanalys för att se dina nyckelord.

Här nedan har du andra effektiva verktyg du kan använda dig av i jakten på fler long-tail terms:

·        Google suggest

·        SEMRuch

·        Ubersuggest

·        Keyword io

·        Answerthepublic

Tipsa gärna om du har fler användbara verktyg på lager!

Related posts