Scroll to top

SEO hjälper dig att producera bättre innehåll

SEO hjälper dig att producera bättre innehåll

I sociala medier & på webben

Du har nog någon gång hört att sociala medier och SEO går hand i hand. Men vad menas med det egentligen? Det finns flera teorier och metoder för detta ändamål. Även om sociala medier inte är en direkt rankningsfaktor för Google just nu, är det ett av de bästa sätten att marknadsföra innehåll och hittas online. Vilket är en del av vad SEO arbetet handlar om.

1. Du vill öka din synbarhet.

2. Förbättra din Sökoptimering.

3. Producera värdefullt innehåll i sociala kanaler och målgruppsanpassa ditt innehåll till din hemsida.

Ju starkare din sociala media närvaro är, desto lättare blir det för dina potentiella kunder att hitta dig.

Men vad bör vi göra? Tänka på?

Här ger jag dig 4 sociala medier tips för att förbättra din SEO

1. Sociala medier, människors nya sökmotor.

Beteenden förändras med tiden och sökningar för att hitta relevant information inkluderar inte bara sökmotorer för att leta upp saker på webben, vi använder oss också av sociala medier. Statistiken visar att sociala media eran är här för att stanna.

I senaste rapporten av svenskarna och internet kan vi se att Svenskar gillar sociala medier och användningen fortsätter att öka. 77 procent av alla internetanvändare använder sociala medier, och vi lägger allt längre och mer tid på sociala nätverk.

Vad gör vi på internet?

För mer detaljerad statistik och rapporter besök http://www.soi2016.se/

Sociala medier och SEO är båda organiska och betalda strategier som bygger på att producera innehåll, öka din synlighet som naturligt lockar dina besökare att upptäcka ditt varumärke likväl på webb som i sociala medier. Den tid du avsätter till SEO kan även förbättra din närvaro i sociala medier och dessa kan hjälpa dig att fånga in nya söktermer de s.k. ”Longtail-terms” i ditt arbete kring SEO på hemsidan för att producera innehåll, skapa nya landningssidor eller utforma målgruppsanpassade annonser.

Fler och fler användare kommer att gå direkt till sociala källor för att hitta det de vill ha därför bör företag idag inkludera sina satsningar socialt och inte bara utföra optimering för traditionella sökmotorer. Vi ser en uppåtgående trend där allt fler och fler besökare använder sig av sociala medier för att hitta just det de vill ha.

”Om du bygger upp en social närvaro ser du också till att potentiella kunder kan hitta dig oavsett vilka sökmotor de använder.”

2. Optimera ditt innehåll för sökningar.

Google tenderar att favorisera populära sociala media uppdateringar i delar av sin SERP, Se då till att dina inlägg optimeras för denna möjlighet. flera av användarna söker i realtid, vilket innebär att inlägg från sociala medier dyker upp i sökträfflistan direkt efter att de har publicerats. Det kan vara i facebook search, twitter search eller någon av de populära sidorna som samlar information om ett specifikt ämne likt twingly.com, social mentions, google alerts eller direkt i ditt nyhetsflöde via sociala kanaler men även i sökresultatet såklart.

Mitt tips är att arbeta med att producera värdefullt innehåll som besökarna kan identifiera sig med, vill veta mer om, något som påverkar känslor som triggar igång delnings och engagemangs mekanismer.

–         Externa inkommande länkar är bara en liten del i det arbete som hjälper sökmotorer att känna igen ditt varumärke som en värdefull och trovärdig källa samtidigt som du gör det möjligt för dina besökare att länka tillbaka till dig, finns det möjligheter till att ditt innehåll sprids snabbare och nå ut till fler potentiella kunder.

Google har visat en lång tid tillbaka att twitter aktivitet och artiklar som produceras på LinkedIn går att hitta direkt i sökresultaten, vi förmodar att det bara är en tidsfråga innan denna metod kommer att ha en betydligt mer avgörande roll i sökmotorera och de sociala kanalernas algoritmer.

En bra sociala media närvaro som producerar användbart innehåll, som skapar intresse, engagemang och upprätthåller en konsekvent närvaro kommer i sin tur hjälpa dig att bygga din följarskara. Överallt söker besökare företag som ert!

Genom att studera ”The Search Demand curve” kan man konstatera att vanliga generella headterms söks på ofta men konventerar dåligt eftersom de oftast befinner sig tidigt i sin beslutsprocess.Medans långa mer specifika tailterms utgör en majoritet som inte söks lika ofta på men tenderar att konvertera bättre eftersom dom oftast befinner sig senare i beslutsprocessen.

Vad kan man ta för lärdom från detta?

Headterms är fortfarande viktigt, men specifika tailterms är din guldgruva där du kan hitta mängd, djup och relevant information till att möta målgruppens frågeställningar genom att du presenterar mervärde där upplevelsen höjs för dina besökare med just relevanta artiklar och landningssidor.

3. Hashtags är dina nyckelord

Hashtags används som nyckelord i sociala medier idag, särskilt när det gäller Twitter, Facebook och Instagram men vi kan även se att LinkedIn börjar integrera sin plattform med Hashtags, i nuläget fungerar denna funktion enbart via mobilen.

Hashtags får ditt innehåll att synas i relaterade sökord, de gör dig synlig och det enklaste sättet att hoppa in i den redan pågående konversationen kring det ämne som är relevant för din bransch, producerade inlägg eller ett ämne som beskriver din bild du just lade ut på Instagram.

Oavsett om det gäller en Hashtag som består av intresse så som #Barnsemester #Loppis, produktbetonade Hashtags så som #Barnleksaker #Bröllopsfotograf eller helt enkelt ett ämne som har betydelse för ditt företag eller varumärke #SMM #Ledarskapsutveckling etc.

Jag kan bara spekulera men vi på Din Webbstrateg tror att Hashtags kommer att ha mer betydelse när det kommer till sökandet organiskt i framtiden. Kanske ser vi detta som nästa avancerade sökfunktion i Googles gränssnitt. Vad tror du?

4. Google älskar Google+

Denna är ganska självklar men ändå inte. Ingen kan idag säga hur viktig denna kanal är eller hur den påverkar sökresultatet dock är det Googles egna sociala kanal. Mitt tips till dig är att spendera åtminstone 10 minuter varje dag, posta något på Google my business som är relevant för just ditt företag, lägg upp bilder mm.

Testa Googles egna funktion av Mikrobloggar, en funktion där företag kan uppdatera händelser, evenemang mm som också dyker upp i sökresultatet, Google Knowledgebar och även i google maps.

Ett verktyg som hjälper dig att få ut specifik information och erbjudanden, tänk på att de ligger uppe i ca en vecka innan de avpubliceras så se till att uppdatera med jämna mellanrum.

Typiska Användningsområden:

1. Specifika produkter & tjänster

2. Erbjudanden

3. Tillfälliga öppettider

4. Evenemang

5. Företagsnyheter

Related posts